Imagination needs inspiration to bloom.



2010/09/07

Historiskt drama med inslag av fantasy

Främlingen av Diana Gabaldon

Den historiska roman som Gabaldon åstadkommit är av unik karaktär med ett övertygande språk som ständigt förser läsaren med nya överraskningar och överträffar förväntningarna. Sjuksköterskan Claire är på semester med sin man Frank Randall när någonting oförklarigt inträffar vid en gammal stensättning och hon plötsligt faller genom en spricka i tiden. Till sin förskräckelse upptäcker hon att hon hamnat mitt i kriget mellan Skottland och England 1743.

Gabaldon använder ett fantastiskt vackert språk, har en fingertoppskänsla för sinnesrika detaljer som lockar läsarens uppmärksamhet och blandar framgångsrikt historia med spänning och romantik. En så bearbetad text fyller en med njutbara, levande föreställningar. Claire försöker anpassa sig till den nya tiden men blir trots detta misstänkt för att vara spion, tillfångatas av den skotska frihetskämpande MacKenzie-klanen och tvingas ingå äktenskap för att undvika att falla i händerna på den engelska, hänsynslösa Jack Randall - Franks förfader. Hon misstas för att vara spion, prostituerad och häxa. Hon blir respekterad för sin läkekonst och beslutsamhet och får många nya bekantskaper. Under sin fångenskap i den gästfria miljö som slottet erbjuder planerar hon flykten tillbaka till stensättningen och sin egen tid, någonting som kompliceras i takt med de tilltagande känslorna för sin nyblivna man, den skotska krigaren Jamie Fraser.

Den djupa men inte sällan stormiga relationen mellan Claire och Jamie är underhållande och högst komplicerad. Den intimitet som utgör deras äktenskap ger upphov till aggressiva gräl ena stunden för att i nästa förena dem. Jamies temperament och tjurighet krockar med Claires frigjorda 1900-talssjäl på ett trovärdigt sätt och Claires mod i de allra svåraste situationer är nämnvärt imponerande. Stundtals förefaller dock Claires beslut aningen ogenomtänkta och ibland upprepar sig vissa händelseförlopp en aning och är på gränsen till klichéartade. En annan kritisk aspekt är den bristfälliga uppmärksamheten som ges Frank, som blir i det närmaste bortglömd i 1900-talets skrymslen. Det finns gott om utrymme i förvar för spekulationer, ånger och förtvivlan men Gabaldon verkar inte ha ansett det vara nödvändigt att fokusera på Claires saknad, vilket i längden inskränker hennes annars ödmjuka karaktärsdrag. Med undantag av Claires emotionella tankar är de övriga karaktärerna avsevärt mer utvecklade, skildrade med ett färgstarkt och inlevelsefullt språk som blir en magisk upplevelse i sig.

Gabaldon behandlar olika teman som uppkommer med tidsskillnader. De konflikter som uppstår i form av kulturella skillnader som snart framträder mellan Claire och hennes nya omgivning, åtskilda med två hundra år, är minst sagt medryckande och föder blandade känslor. Läsaren blir ständigt påmind om tidens brutala leverne, det råa våld som så ofta står i centrum i samhället och de människor det föder. De våldsamma scener som förekommer kan upplevas som aningen för råa och brutala, men å andra sidan bidrar de till ett levande intryck. Ett annat genomgående tema som är värt att uppmärksamma är den vision vi har av historiens krig och meningsskiljaktigheter. Begreppet ”Historien skrivs av segraren” visar här den lögn som ofta skapas av den mäktigaste parten och att det ofta inte är fråga om någon ädel krigare.

Att få djupdyka tillbaka i tiden, och med hjälp av Gabaldons magiska skildringar få känna historiens vingslag, höjer ribban för kommande historiska romaner.

Betyg 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar